Raport a preotului Ion Agîrbiceanu către Serviciul religios din Marele Cartier General – Iași

Preotul Ion Agârbiceanu, confesorul Regimentului I Turda din Corpul Voluntarilor Români Ardeleni şi Bucovineni către Marele Cartier General, Serviciul Religios, Iaşi

Ordonându-se pe ziua de 1 martie 1918 demobilizarea Corpului Voluntarilor Ardeleni şi Bucovineni, am onoarea a raporta despre activitatea mea pe lângă Regimentul I Turda, următoarele:

În ziua Naşterii Domnului, aflându-mă singur preot la corp, am servit în [aer] liber Sf. Liturghie, asistând trupele de la întregul corp. Cu această ocazie am ţinut trupei o cuvântare.

A treia zi de Crăciun am servit în tabăra Regimentului I Turda, ţinând o cuvântare despre pilda Sf. Martir Ştefan. La Botezul Domnului am servit Sf. Liturghie în faţa bisericii Ştefan cel Mare din Hârlău, săvârşind şi sfinţirea apei şi stropind cu agheasmă trupa întregului corp; la sfârşit am predicat despre Botezul Domnului. La Sf. Ion am servit în tabăra Regimentului I Turda cuvântând soldaţilor despre soarta proorocilor.

La 24 ianuarie am oficiat un Tedeum în [aer] liber pentru amândouă regimentele, arătând într-o cuvântare importanţa Unirii Principatelor. De la această dată am oficiat diferite slujbe (Sf. Apei etc.) în tabăra Regimentului I Turda, cuvântând trupei cu fiecare prilej. Soldaţilor le-am ţinut cuvântări lămuritoare asupra situaţiei şi datoriei lor, afară de cadrul serviciilor religioase. Am fost zilnic în contact cu ei, ţinând să nu le slăbească moralul prin situaţiile tragice ce s-au succedat. Asemenea am spovedit şi împărtăşit pe unii dintre ei. Pentru ofiţeri am început o serie de conferinţe din care însă numai patru au putut fi ţinute în urma schimbării fundamentale a împrejurărilor. Toate efectele sacre – cărţi, odăjdii, vase – au fost restituite de mine bisericii din Scobinţi şi Sf. Mitropolii din Iaşi, despre ce cuvântează alăturatele două adeverinţe. Mulţumind din toată inima conducerii Serviciului Religios pentru încrederea ce au pus-o în mine, mâhnit în suflet că misiunea mea a fost de o aşa scurtă durată, am rămas cu tot respectul,

semnează: Preotul Ion Agârbiceanu, 17 martie 1918 Confesorul Regimentului I Turda

Adeverinţă: Subscrisul oficiu parohial adevereşte prin aceasta că toate efectele sacre, odăjdii, vase, cărţi, împrumutate părintelui I. Agârbiceanu, preotul Regimentului I Turda, de la Corpul Voluntarilor Ardeleni şi Bucovineni, pentru serviciul religios pe lângă acel regiment, au fost restituite, fără nici o deteriorare, acestui oficiu parohial.

Scobinţi la 17 martie 1918, Preotul C.Bogdan

Adeverinţă:

Rândul de odăjdii şi Sf. potir împrumutate de părintele I.Agârbiceanu pentru serviciul religios de pe lângă Regimentul I Turda al Corpului Voluntarilor Ardeleni şi Bucovineni, precum şi Sf. Antimis s-au restituit în bună stare Sf. Mitropolii a Iaşilor.

Referințe: Gheorghe Nicolescu, Gheorghe Dobrescu, Andrei Nicolescu, în lucrarea : Preoți în lupta pentru făurirea României Mari, 1916-1919, Editat de „Fundația general Ștefan Gușă”, Editura EUROPA NOVA, București 2000. p.190-191

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.